Sokken - hardloopsokken

Sommige beginnende hardlopers van hardloopsokken dragen gewone sportsokken. Toch is het belangrijk om altijd een goed paar hardloopsokken aan te schaffen als je gaat beginnen met hardlopen. De sokken zijn namelijk speciaal ontwikkeld om een goede prestatie te leveren. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat zweet goed wordt afgevoerd en je voeten droog blijven. Je hebt zo een minder grote kans op blaren na afloop en je hardloopschoenen zitten ineens een stuk beter.

Het belangrijkste van hardloopsokken is dat ze goed aansluiten om je voet. Daarom bestaan de meeste hardloopsokken uit een sok voor je linker- en een hardloopsokken resok voor rechtervoet. Doordat je een linker- en rechtersok hebt, heb je geen loze ruimtes meer bij de kleine teen. De sok is namelijk afgesneden naar de vorm van je tenen. Ook kunnen hardloopsokken je voeten extra steun geven.

Verschillende soorten sokken:

Katoen: absorbeert vocht (langer vochtig), verliest vorm, slijt sneller

Synthetisch: voet blijft droger, betere demping, behoudt vorm (minder wrijving), duurzaam, behoudt temperatuur

Anatomische vorm; betere pasvorm, verminderd kans op blaren

Dubbel gelaagde sokken; verminderd wrijving & kans op blaren

Gepolsterde sokken: schokdemping, verminderen plantaire drukken, comfort

Compressiesokken:deze lange, strakke kousen kunnen blessures als scheenbeenvliesontsteking (shinsplints), hielspoor en achillespees- en kuitklachten voorkomen.

Compressiekousen of gewone hardloopsokken

compressiesok

Compressiekousen zorgen niet alleen voor ondersteuning zoals gewone hardloopsokken, maar zorgen ook voor tegendruk. Een aantal sportblessures kunnen zo voorkomen worden door de extra ondersteuning. Vaak worden de kousen dan ook niet alleen op basis van je voetmaat gekocht, maar ook je been maat wordt meegenomen. Je weet zo zeker dat deze nauw aansluit rond je voet en been zodat de optimale ondersteuning wordt gegeven. In principe hebben de meeste hardlopers voldoende aan hardloopsokken tenzij ze echt professioneel aan het hardlopen zijn. Vaak wordt er eigenlijk pas voor compressiekousen gekozen als je aan het herstellen bent van een sportblessure. Toch kan je compressiekousen ook gebruiken om sportblessures te voorkomen. Ze kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat je benen minder vermoeid raken. Handig als je dus de marathon gaat lopen of aan het trainen bent voor een grote marathon. Na afloop heb je door de kousen ook nog eens minder spierpijn.

 

 

0413-331090

Stel een vraag | Maak afspraak