Wat is het?

Een achillespeesblessure is
een irritatie of overbelasting van de achillespees, die kan leiden tot een
ontsteking of ruptuur (scheur) van de pees. De achillespees is een kwetsbare
plek. Vooral bij sporters die lopen of springen als trainingsonderdeel hebben
is de kans op een blessure van de achillespees aanwezig.

achillespees

De achillespees is de grootste pees van het menselijk lichaam. Het is een grote, dikke, stevige pees, die de
kuitspieren verbindt aan het hielbeen. De achillespees zit aan de achterkant
van het onderbeen en geeft ons de mogelijkheid om op de tenen te gaan staan en
vergemakkelijkt het lopen. De achillespees is noodzakelijk om rechtop te kunnen
lopen en is onder meer belangrijk bij fietsen, (hard)lopen en springen.

Symptomen

In een acuut stadium van achillespeesontsteking vertoont de achillespees vaak duidelijke
ontstekingsverschijnselen: de pees is gezwollen, voelt warm en pijnlijk en de
huid ziet rood. De pijn wordt gevoeld bij het knijpen in de pees en tijdens
bewegen en zit meestal tussen de 1,5 tot 7 centimeter boven het hielbeen.
Verder is er ochtendstijfheid en zijn er startproblemen na een periode van
rust.
Een achillespeesblessure kan echter ook in een langdurig (chronisch)
stadium geraken. Een achillespeesontsteking is langdurig als de pijn langer dan
3 maanden aanwezig is. Vaak is er dan ook sprake van pijn in rust.

Oorzaken

Het probleem kan veroorzaakt worden door een op zichzelf staand incident , door overbelasting
van de achillespees of het is het resultaat van meerdere, kleine stress-momenten
door de jaren heen.

We onderscheiden factoren vanuit het lichaam zelf (interne) en factoren van buiten
het lichaam (externe) die de klachten kunnen veroorzaken.

Interne factoren:

·Afnemende doorbloeding van de pees. Dit is een “normaal” verschijnsel bij het toenemen
van de leeftijd. De meeste klachten komen dan ook voor tussen de 35 en 45 jarige leeftijd, meer bij mannen dan bij vrouwen.

· Vermindering van de spierkracht en lenigheid van de kuitspieren.

·Overgewicht, bij een hoger lichaamsgewicht zijn de krachten die op de achillespees werken hoger.

·Standsafwijkingen van de voet, zoals hol- en knik(plat)voet.

· Verkeerd looppatroon, te veel naar binnen lopen (overproneren) te veel naar buiten lopen (oversupineren). Hierdoor ontstaat een verkeerde
trekkracht op de achillespees.

·Beenlengteverschil en scheefstand van het bekken.

·Een uitsteeksel aan het bovenste/buitenste gedeelte van het hielbeen. Dit wordt een
Haglundse deformiteit genoemd.

Externe factoren:

·Plotselinge verandering van trainingsintensiteit.

·Slechte looptechniek.

·Wisselen van ondergrond (droog, hard, nat, glibberig).

·Slecht schoeisel (versleten, te weinig schokdemping, te weinig steun).

·Sterke afkoeling, natte schoenen/sokken.

·Mate van belasting (veel springen, keren, wenden).

Behandeling

Als pijn ontstaat, zelfs na een goede warming-up en goede trainingsopbouw, dan kan de oorzaak liggen in het
verkeerd of slecht functioneren van de voet.

Bij podotherapie Bremer kunnen wij kijken of de oorzaak ligt in het verkeerd of slecht functioneren van de voet en daar zo nodig een passende therapie voor
toepassen. Er zijn verschillende therapieën mogelijk, men moet denken aan steunzolen, schoenadvies, tijdelijke ontlasting (zool/of taping) in combinatie
met fysiotherapie, loopadvies etc.

Bij een achillespeesruptuur (afscheuren van de achillespees) kan een operatie nodig zijn, waarbij de
peesuiteinden tegen elkaar aangelegd en gehecht worden. Soms wordt hierbij
gekozen voor een niet niet-operatieve behandeling (conservatief), waarbij de
voet in strekstand (spitsstand) gehouden wordt met behulp van een gipsspalk of
tape. De spitsstand van de voet zorgt ervoor dat de gebroken peesuiteinden
tegen elkaar komen te liggen en er bij de genezing geen groot defect overbrugd
hoeft te worden.

Preventie en wat kunt u zelf doen?

·Zorg voor een goede warming-up.

·Wanneer de kuitspieren goed ontwikkeld zijn, dan neemt de kans op klachten van de
achillespees af. Het is dus ook aan te raden spierversterkende oefeningen te
doen voor de kuitspieren/achillespees.

·Door de kuit te masseren kunnen de kuitspieren ontspannen en wordt de spanning op de
achillespees verminderd. Daarnaast neemt de doorbloeding van de weefsels toe,
waardoor de kans op spierkramp vermindert en het herstel bevorderd word.

·Rekoefeningen van de diepe en oppervlakkige kuitspieren verminderen de spanning op de
achillespees.

·Tegen het afkoelen van de pees kunnen warme, hoge sokken gedragen worden.

·Zorg voor de juiste sportschoenen! Het in aan te bevelen advies te vragen van een deskundige
bij de aanschaf van nieuwe sportschoenen.

·Zorg voor een rustige opbouw in de training, zodat het lichaam rustig kan wennen aan de
extra belasting.

·Zorg voor een goede afbouw van de training (cooling-down).

0413-331090

Stel een vraag | Maak afspraak